Pages

Tuesday 25 May 2010

Doa Khatam Al-Quran



Maksudnya:
(bermula dari mukasurat kedua pada ayat صدق الله)

Maha Benar Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. Dan telah menyampaikan kepada utusan-Nya Nabi yang mulia, Dan kami sebagai saksi atas perkara tersebut. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam.

Ya Allah berilah rahmat atas junjungan kami Muhammad dan atas keluarganya, sahabatnya, Rahmat yang dapat melapangkan dada, dan memudahkan segala urusan, Dan selamatkan ya Allah dengan keselamatan yang banyak dan kekal hingga hari kebangkitan dan hari Kiamat.

Ya Allah berilah kami kemanfaatan dan ketinggian dengan berkat Al-Qur’an yang agung. Dan berilah kami petunjuk dan keberkatan dengan berkat ayat-ayat dan zikir yang arif. Ya Allah, terimalah kami atas bacaan kami.

Perkenankanlah kami, apa yang ada pada kami dalam membaca Al-Qur’an, iaitu kesalahan atau lupa, berubahnya kalimah dari tempatnya, atau mendahului atau terlambat atau tambahan, atau kekurangan, atau lupa atau tergegas ketika membacanya, atau malas atau terlalu cepat atau melencungnya lidah, atau berhenti bukan pada tempat berhenti atau masuk bukan yang patut dimasuki, atau nyata bukan yang patut dibaca terang, atau panjang, atau sabdu, atau hamzah atau sukun atau perubahan akhir kalimah yang tidak sesuai dengan yang diturunkan atau sedikit kegembiraan ketika ayat-ayat Rahmat atau sedikit susah ketika ayat-ayat Azab.

Ampunilah kami dan perkenankanlah dari segala kesalahan kami wahai zat Yang Maha Pengasih.

Ya Allah, jadikanlah kami termasuk orang-orang yang memelihara Al-Quran yang agung, tidak boleh dilupakannya ketika menghafalnya, dan muliakanlah tempat turunnya ketika mendengarkannya, dan bersopanlah dengan baik ketika menghampirinya dan baguskanlah yang ada disekelilingnya ketika ada perkara yang disekelilingnya, dan wajibkanlah hukumnya dan perkara yang membezakannya, dan berkehendaklah ketika membacanya kerana Allah Yang Maha Mulia dan kehidupan akhirat.

Maka kamu telah menerima dari mereka dan kamu wasiatkan terhadap mereka kehidupan akhirat.

Ya Allah seperti yang telah engkau jadikan kepada kami, terhadap orang-orang yang benar, dan terhadap perkara yang kamu berikan kepada orang-orang yang yakin, Maka jadikanlah kami Ya Allah, dengan bacaan Al-Qur’an yang bermanfa’at dan kenyamanan bunyinya terhadap orang-orang yang mendengarkan, dan dapat menjalankan segala perintah Allah dan menjauhi larangan Allah, dan beberapa misalnya yang dapat menjadi iktibar, dan ketika mengkhatamnya termasuk orang-orang yang beruntung. Ya Allah berilah kami petunjuk dengan hidayatnya dan terangkanlah hati-hati kami dengan sebab membacanya , dan hiasilah akhlak kami dengan keluhurannya , dan selamatkanlah kami dari api Neraka dengan kemuliaannya , dan masukkan kami ke syurga dengan syafaatnya. Ya Allah jadikanlah Al-Qur’an bagi kami di dunia sebagai kawan dan di dalam kubur sebagai perisai dan syafaat pada hari Qiamat , dan cahaya ke atas jalan dan teman ketika di dalam syurga dan pendinding dan penghalang dari Api Neraka.

Ya Allah ampunilah kami dan kedua orang tua kami dan orang tua kami dan guru-guru kami dan orang yang mempunyai hak terhadap kami, dan kepada orang-orang yang hadir dan semua orang muslimin. Dan yang mempunyai kelebihan dalam penulisan dan penerbitan Mushaf yang mulia ini, Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Dipertuan Negara Brunei Darussalam, semoga Allah menyelamatkan Islam dan orang-orang Islam dengannya.

Ya Allah terimalah kami, sungguh, Engkaulah Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Dan terimalah taubat kami, sungguh, Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment