Pages

Saturday 17 November 2012

 Zikir Party: Al Muhaiminun
16/17th November 2012


Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum Warwhmatullah Hiwabarakatuh

Alhamdulillah, sekali lagi Zikir party dapat membuka mata, telinga dan hati kita dengan pengetahuan dan peringatan yang berguna dalam menjalani hidup seharian kitani. Al-Muhaiminun merupakan salah satu Al-Asmaa Al-Husna yang bermaksud Yang Maha Memelihara. Syukur alhamdulillah, Allah memelihara kita dari semua jenis mara behaya dan hasutan syaitan. Sama ada ia dapat dilihat dengan mata kasar mahupun benda halus dan ghaib.

Allah merupakan Pelindung kita, yang mana hanya pada-Nya lah kita harus beserah dan percaya akan semua aturan-Nya. "Semua yang baik datangnya dari Allah jua." Ayat ini sering kali kita perkatakan setiap kali kita selesai membuat sesuatu. Kenapa? Kerana kita percaya, Kita percaya Dia sentiasa memelihara setiap rangka dan langkah, bersama kita di setiap detik. MasyaAllah. Allah lah yang memberi petunjuk kepada mereka yang percaya kepada-Nya. Dia juga lah yang telah mengatur semua yang ada di dunia ini sepertimana ianya akan memberikan kemudahan dan berguna kepada kita.

Dalam Zikir Party kali ini juga ada mengongsikan isu yang terjadi kepada saudara kita di Gaza. Apapun yang terjadi, marilah sama-sama mendoakan kebaikan, kesejahteraan dan keselamatan bersama. Amin. Sesungguhnya  semua yang terjadi, pasti ada hikmah disebaliknya.

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya." -Al Baqarah, ayat 30.


Jazakillahu khair,
Wsalam

No comments:

Post a Comment